2013

THE MACAO GESTURE / Trafic (issue 88), pp. 24-27 / December 2013 / [FR]
French translation by Marie Delporte of my text on The Last Time I Saw Macao (João Rui Guerra da Mata & João Pedro Rodrigues, 2012), originally published in Spanish by Transit.

LA PALABRA / Transit / Diciembre 2013 / [ES]
Sobre El silencio del mar (Jean-Pierre Melville, 1949).

SCREEN TEST / Grupo Kane / Diciembre 2013 / [ES]
Texto breve para el especial colectivo ‘La película prohibida’.

PAUL SCHRADER: EDAD DE HOMBRE / Coautor: Adrian Martin / Paul Schrader: El cineasta frente a los tiempos (pp. 87-99) / SEMINCI-Caimán Cuadernos de Cine / Noviembre 2013 / [ES]
Capítulo que aborda la cuestión de la masculinidad en el cine de Paul Schrader, para el libro editado por Carlos Losilla.

AVATARES DE LA MIRADA / Caimán Cuadernos de Cine (nº 21), pp. 14-15 / Noviembre 2013 / [ES]
Sobre Camille Claudel 1915 (Bruno Dumont, 2013).

PANTALLA Y SUPERFICIE, BLANDO Y DURO: EL CINE DE LEOS CARAX / Coautor: Adrian MartinTransit / Noviembre 2013 / [ES]
Pieza multimodal sobre los films de Leos Carax compuesta por texto, imágenes y tres ensayos audiovisuales.
SCREEN AND SURFACE, SOFT AND HARD: THE CINEMA OF LEOS CARAX / Co-author: Adrian MartinTransit / November 2013 / [EN]
Multi-modal piece on the films of Leos Carax, including text, three audiovisual essays and still images.

UN DRAMA DE LA PIEDRA Y EL AGUA / Transit / Noviembre 2013 / [ES]
Sobre Les amants du Pont-Neuf (Leos Carax, 1991).
A DRAMA OF WATER AND STONE / Transit / November 2013 / [EN]
On Les amants du Pont-Neuf (Leos Carax, 1991). English translation by Adrian Martin.

REDES Y CÍRCULOS / Coautor: Adrian Martin / Max Ophüls. Carné de baile (pp. 135-140) / Donostia/Filmoteca Navarra / Octubre 2013 / [ES]
Capítulo dedicado al análisis de formas y motivos en el cine de Max Ophüls, para el libro de la ‘Colección Nosferatu’ editado por Carlos Losilla.

LAS JUGADAS: PRECISAS SECUENCIAS DE EMOCIÓN / Coautor: Adrian Martin / Transit / Octubre 2013 / [ES]
Introducción a nuestra serie de textos ‘Las Jugadas’.
THE MOVES: PRECISE SEQUENCES OF EMOTION / Co-author: Adrian Martin / Transit / October 2013 / [EN]
Introduction to our series of texts ‘The Moves’.

HACIA LA PASIÓN / Coautor: Adrian Martin / Transit / Octubre 2013 / [ES]
Sobre Pasión (Brian De Palma, 2012).

TO THE PASSION / Co-author: Adrian Martin / LOLA (issue 4) / September 2013 / [EN]
On Brian De Palma’s Passion (2012).

LAS VARIACIONES MELVILLE: LUCKY 13Coautor: Adrian Martin / Transit / Septiembre 2013 / [ES]
Ensayo audiovisual + texto sobre 13 motivos clave en el cine de Jean-Pierre Melville.

THE MELVILLE VARIATIONS: LUCKY 13 / Co-author: Adrian MartinMUBI Notebook / September 2013 / [EN]
Audiovisual essay + text on 13 key motifs in the cinema of Jean-Pierre Melville.

EXTRAÑO VÍNCULO DE SANGRE / Transit / Septiembre 2013 / [ES]
Ensayo audiovisual + texto sobre las conexiones entre Río Rojo (Howard Hawks, 1948) y Pozos de ambición (Paul Thomas Anderson, 2007) para el especial ‘Tan lejos, tan cerca’.

HERMETISMO DE UN CINEASTA / Caimán Cuadernos de Cine (nº. 18), pp. 72-75 / Julio 2013 / [ES]
Un recorrido por las claves de la filmografía de Jean-Pierre Melville.

ANGST/FEAR: WILD HORSES / Coautor: Adrian MartinTransit / Julio 2013 / [ES]
Ensayo audiovisual + texto que funde las dos escenas en la montaña rusa de Martha (R. W. Fassbinder, 1974) y Fear (James Foley, 1996).
ANGST/FEAR: WILD HORSES / Co-author: Adrian MartinTransit / July 2013 / [EN]
Audiovisual essay + text that fuses two roller-coaster scenes in Martha (R. W. Fassbinder, 1974) and Fear (James Foley, 1996).

FIGURAS EN UN JARDÍN: EL EFECTO DOMINÓ / Desistfilm (nº. 4) / Julio 2013 / [ES]
Sobre el libro de Adrian Martin Último día cada día (2012), publicado originalmente en inglés por Screening the Past.

MÁS ES MENOS / Caimán Cuadernos de Cine (nº. 17), p. 36 / Junio 2013 / [ES]
Sobre El gran Gatsby (Baz Luhrmann, 2013).

FIGURES IN A GARDEN: THE DOMINO EFFECT / Screening The Past (issue 36) / June 2013 / [EN]
English translation by Hugo Flüge of my text on Adrian Martin’s Last Day Every Day (2012).

LOW RIDER / Transit / Junio 2013 / [ES]
Texto sobre Dazed and Confused (1993) para el especial colectivo ‘Richard Linklater’.

DEUX PORTRAITS / Co-author: Adrian Martin / Philippe Garrel (pp. 207-208) / Bobigny: Magic cinéma / May 2013 / [FR]
On two examples of portraiture in  two films by Philippe Garrel: The Birth of Love (1993) and Les amants réguliers (2005). Chapter for the book edited by Dominique Bax and Cyril Béghin. French translation by Béghin of a Spanish/English text originally published by Transit.

APARICIÓN Y PREFIGURACIÓN / Caimán Cuadernos de Cine (nº. 16), pp.68-69 / Mayo 2013 / [ES]
Sobre Un été brûlant (Philippe Garrel, 2011).

LA VERSIÓN VIRTUAL: UN FILM QUE SOLO EXISTE EN LA MENTE DEL ESPECTADOR / Caimán Cuadernos de Cine (nº. 15), pp. xxvi-xxvii / Abril 2013 / [ES]
Texto para el especial ‘Multiversiones’ que aborda los siguientes ejemplos: The Master (Paul Thomas Anderson, 2012), Cafe Lumière (Hou Hsiao-hsien, 2003), In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2001) e Inland Empire (David Lynch, 2006).

DANZAD, DANZAD, MALDITAS / Caimán Cuadernos de Cine (nº. 14), p. 43 / Marzo 2013 / [ES]
Sobre la escena de baile en Anna Karenina (Joe Wright, 2013).

CATÁSTROFES ÍNTIMAS / Coautor: Adrian Martin / Transit / Febrero 2013 / [ES]
Ensayo audiovisual + texto que explora el temblor del mundo en sus movimientos microscópicos. Incluye fragmentos de Morocco (Josef von Sternberg, 1930), By The Bluest Of Seas (Boris Barnet, 1936), Le Tempestaire (Jean Epstein, 1947) y Coeurs (Alain Resnais, 2006).
INTIMATE CATASTROPHES / Co-author: Adrian Martin / Transit / February 2013 / [EN]
Audiovisual essay + text exploring the trembling of the world in its microscopic movements. It includes fragments from Morocco (Josef von Sternberg, 1930), By The Bluest Of Seas (Boris Barnet, 1936), Le Tempestaire (Jean Epstein, 1947) and Coeurs (Alain Resnais, 2006).

MOMENTOS TEEN: EL CLUB DE LOS CINCO / Transit / Febrero 2013 / [ES]
Texto breve sobre El club de los cinco (John Hughes, 1985) para el especial colectivo ´Momentos Teen’.
TEEN MOMENTS: THE BREAKFAST CLUB / Transit / February 2013 / [EN]
Short text on The Breakfast Club (John Hughes, 1985) for the ‘Teen Moments’ collective special. English translation by Adrian Martin.

DISTANCES: A FALLIBLE GIRLDe Filmkrant / February 2013 / [EN]
On Conrad Clark’s A Fallible Girl (2013) for the ‘Slow Criticism Dossier’. English translation by Adrian Martin.

DOUBLE FEATURES: ANGEL/JEALOUSY / MUBI Notebook / January 2013 / [EN]
Short text for the special ‘Fantasy Double Features’ on Ernst Lubitsch’s Angel (1937) and Philippe Garrel’s Jealousy (2012). English translation by Adrian Martin.